Poliţia Locală lăsată fără obiectul muncii? Polițistul rutier este singurul care poate constata contravențiile. Poliţia Locală spune altceva…

0
536

Situaţie dificilă pentru angajaţii Poliţiei Locale încadraţi în compartimentul rutier. Printr-o decizie publicată ieri, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a statuat faptul că legitimarea şi sancţionarea unui conducător auto cade strict în competenţa unui poliţist rutier. Soluţia vine pe fondul mai multor procese pe care instanţele de judecată din România le-au avut de soluţionat în legătură cu sancţiunile contravenţionale aplicate de poliţiştii locali la regimul rutier. Poliţia Locală Buzău atenţionează faptul că instanţa face referire doar la cîteva articole ce ţin de identitatea proprietarului autoturismului nicidecum o intericere totală a dreptului de a aplica sancţiuni.
Poliţiştii locali nu au voie să legitimeze şoferii şi nici să le aplice sancţiuni contravenţionale. Este decizia clară a magistraţilor Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie formulată ieri ca urmare a recursului deschis de Avocatul Poporului. Conform deciziei nr.11 din dosarul nr.3/2017
SURSA ICCJ
„În interpretarea şi aplicarea dispoziţiilor art. 39, art. 102 alin. (1) pct. 14 şi art. 105 pct. 10 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice (…) prin raportare la dispoziţiile art. 7 lit. h) din Legea poliţiei locale nr. 155/2010…doar agentul constatator din cadrul poliţiei rutiere are competenţa de a solicita proprietarului sau deţinătorului mandatat al unui vehicul comunicarea identităţii persoanei căreia i-a încredinţat vehiculul pentru a fi condus pe drumurile publice, precum şi de a aplica sancţiunile contravenţionale prevăzute de lege, în cazul necomunicării relaţiilor solicitate”,
În opinia Avocatului Poporului polițistul rutier este singurul care poate constata contravențiile reglementate de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002. Conform unei comunicări a instituţiei
SURSA Avocatul Poporului
”Promovarea Recursului în interesul legii s-a datorat faptului că în practica judecătorească au existat orientări jurisprudențiale diferite, în sensul că unele instanțe au apreciat că procesele verbale întocmite de poliţia locală respectă dispoziţiile legale cu recunoașterea competenței funcționale a polițiștilor locali de a constata contravențiile menționate și a aplica sancțiuni, în vreme ce alte instanțe nu au recunoscut această competență, iar o altă categorie de instanțe a apreciat că procesele-verbale întocmite de către poliția locală sunt legale, dar nu s-a pronunțat în mod expres asupra competenței poliției locale de a constata contravențiile”
Poliţia Locală vorbeşte despre faptul că în decizia ICCJ nu este vorba despre o interzicere a dreptului de a aplica sancţiuni la regimul rutier. Soluţia face vorbire strict la comunicarea unor date pe care proprietarul unui autoturism ar fi trebuit să le facă unui poliţist local în baza Ordonanţei 195 privind regimul rutier. Astfel, poliţistul local nu mai poate aplica sancţiuni pentru necomunicarea datelor în baza ordonanţei respective întrucît este strict de competenţa poliţistului rutier. În schimb agentul local de la rutieră poate chema la lămuriri un şofer al cărui autoturism spre exemplu a fost parcat neregulamentar iar pentru refuzul de a da curs invitaţiei şi necomunicarea datelor poate fi amendat la Legea 61/1991. Practic aceeaşi Mărie cu altă pălărie.
Diferenţele sunt semnificative atunci cînd vorbim despre cuantumul amenzilor. Spre exemplu pentru necomunicarea datelor, o persoană juridică putea primii din partea unui poliţist local nu mai puţin de 20 de puncte penalizare, ordonanţa putînd fi îndreptată şi împotriva persoanelor fizice. Cum poliţiştii locali nu se mai pot folosi de ordonanţa respectivă au la îndemînă pentru refuzul de comunicare a datelor Legea 91 prin intermediul căreia se pot aplica amenzi de pînă la 500 de lei. Poliţia Locală Buzău punctează faptul că decizia ICCJ face referire strict la competenţa poliţistului local de a aplica amenzi pentru necomunicare a datelor pe ordonanţa 195 şi în continuare poate aplica sancţiuni pentru parcare şi staţionare neregulamentară, pentru accesul unui autovehicul cu masa mai mare decît este prevăzut un sector de drum, poate amenda pietonii sau şoferii care spre exemplu parchează pe locurile persoanelor cu handicap.

Florin Zafiu

DISTRIBUIȚI

LĂSAȚI UN MESAJ